zdrowe odzywianie

Sekrety zdrowej, zbilansowanej diety – jedz świadomie!

zdrowe odzywianie

Choć czasami nie zwracamy na to uwagi, jedzenie odgrywa niebagatelną rolę dla naszego zdrowia, urody i samopoczucia. Zwłaszcza biorąc pod uwagę pęd życia, notoryczny pośpiech i brak czasu, często zapominamy o tym, by dbać o jakość spożywanego jedzenia i odpowiednią regularność posiłków. Istnieje jednak kilka podstawowych zasad, dzięki którym poprawisz jakość swojego jadłospisu, a Twój organizm pozbędzie się nadmiaru toksyn i tkanki tłuszczowej. Sprawdź, co warto zmienić w swoich nawykach, aby odżywiać się zdrowiej.

Czym jest zdrowe odżywianie?

Zdrowe odżywianie to regularne dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i proporcjach. Dzięki zdrowemu pożywieniu nasz organizm poprawnie i efektywnie funkcjonuje, ma energię do działania i skutecznie broni się przed drobnoustrojami.

Zdrowa zbilansowana dieta może redukować ryzyko powstania nowotworów, wystąpienia cukrzycy, miażdżycy czy zawału serca, obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Według najnowszych zaleceń żywieniowych, każdego dnia powinniśmy przyjmować 5 posiłków – 3 większe oraz 2 mniejsze, w regularnych odstępach czasowych.

Niemal w każdym z nich powinny znajdować się warzywa i owoce, a wszystkie spożywane przez nas produkty muszą być różnorodne. Węglowodany, białka i tłuszcze w odpowiednich proporcjach, razem z właściwą ilością źródeł witamin, błonnika pokarmowego i fitozwiązków, zapewniają naszemu organizmowi odpowiednie funkcjonowanie, solidne zdrowie i dobrą kondycję.

Odpowiednie nawodnienie i kaloryczność

Odpowiednia ilość spożywanych kalorii uzależniona jest od płci, wieku, prowadzonego stylu życia i jakości zdrowia. Przeciętnie dla dorosłej osoby powinno to być ok. 2000 kalorii. Sposób odżywiania uzależniony jest także od jakości naszego metabolizmu. Aby podtrzymać go na odpowiednim poziomie, musimy również pamiętać o codziennej aktywności fizycznej i wyeliminowaniu używek.

Kluczem do utrzymania odpowiedniej diety, a także smukłej sylwetki jest również odpowiednie nawodnienie. Zaleca się, by poza kawą i herbatą przyjmować ok. 2l wody mineralnej. Przyjmowanie płynów można także uzupełnić o napary z ziół i świeżo wyciskane soki owocowe lub warzywne. Pamiętaj o ograniczeniu cukru (według danych, jego dzienne przyjmowanie powinno być ograniczone do ok. 5 łyżeczek!), a także redukcji soli. Warto również uzupełniać dietę o nasiona, orzechy i wszelkiego rodzaju naturalne przyprawy.

Kilka nawyków, od których warto zacząć

Jeżeli nie jest Ci obcy tzw. słomiany zapał i wyjątkowo ciężko Ci wprowadzić zmiany w codziennych nawykach, postaraj się zacząć od niewielkich modyfikacji. Zazwyczaj wprowadzenie dużych zmian i likwidacja pewnych przyzwyczajeń “z dnia na dzień” kończy się fiaskiem, dlatego spróbuj od małych zmian, wprowadzanych po kolei, bez pośpiechu:

  • nie dodawaj cukru do kawy i herbaty,
  • nie dodawaj soli do warzyw na kanapce,
  • spróbuj zrezygnować ze smażenia na rzecz pieczenia,
  • rozpoczynaj dzień od sycącego i zdrowego śniadania,
  • wprowadź do jadłospisu lekkie sałatki z ulubionych warzyw,
  • zastępuj słodycze odżywczymi koktajlami lub własnoręcznie przygotowanym zdrowym ciastem,
  • spróbuj zastąpić wędliny i sery – pastą kanapkową.

Nie musisz wprowadzać wszystkich zmian od razu. W tym wypadku liczy się skuteczność, a nie czas. Warto również zrozumieć zdrowotny wpływ odżywiania i uświadomić sobie niekorzystne działanie nadmiaru cukru, czy soli w organizmie. Niech Twoją jedyną motywacją nie będzie tylko i wyłącznie utrata wagi, ale też chęć świadomego odżywiania, poprawa zdrowia i samopoczucia.